Otthoni felkészülés
Otthoni felkészülés
OTTHONI FELKÉSZÜLÉSHEZ ELŐÍRT ÍRÁSBELI ÉS SZÓBELI
FELADATOK MEGHATÁROZÁSÁNAK ELVEI ÉS KORLÁTAI
Az otthoni felkészülés szabályai:
Az otthoni felkészüléshez előirt írásbeli és szóbeli feladatok elkészítése a tanulásirányítás szerves része, mely fontos szerepet játszik a tanulási folyamatban. A készségek, képességek kialakításának és a gyakorlat megszerzésének a lehetősége nem korlátozódik csak a tanórára. Mindezek elsajátításához feltétlenül szükséges az otthoni tanulás, gyakorlás. Az elkészítés a tanuló kötelezettségéhez tartozik, indokolatlan hiánya esetén a pedagógiai programban előirt értékelési alapelvek szerint kell eljárni. A feladatok tartalmilag szorosan kapcsolódjanak a tantervi anyaghoz.
Az órarend elkészítésekor törekszünk arra, hogy a tanulók terhelése egyenletes legyen, és ezt az elvet követjük az otthoni tanulás tekintetében is. A házi feladatoktól azt várjuk, hogy elkészítésükkel a tanulók elmélyítsék az órán tanultakat, s megtanulják ismereteiket önállóan alkalmazni, logikusan gondolkodjanak. A napi tananyag megtanulása, a házi feladat megírása legyen rendszeres, óráról órára történjen. Az otthoni munka rendszeres ellenőrzése igen fontos, mert ez biztosítja azt, hogy a következő tanórán a tanár együtt tudjon dolgozni a tanulóval. A feladatok ellenőrzése egyes tantárgyak esetében rendszeres, míg másoknál csak szúrópróbaszerű. Az ellenőrzés konkrét módja az egyes tantárgyak tantervében kerül rögzítésre.
A házi dolgozat írása, a kiselőadásokra való felkészülés, a szakrajzok elkészítése, tételek ismétlése és a kötelező olvasmány elolvasása hosszabb időt igényel, ezért a szaktanár az ilyen jellegű feladatok kiadását úgy ütemezi, hogy teljesítésük ne legyen különösen megterhelő a diákok számára. A hétvége, a tanítási szünet nem befolyásolja az otthonra adott feladatok mennyiségét. Az egyszerre adható házi feladat mennyiségét egy átlagos képességű tanulóhoz mérjük. A nyári szünetre a kötelező olvasmányok feladhatók
Olyan szorgalmi írásbeli és szóbeli feladatok esetén, amely a tanulói érdeklődés felkeltését, az ismeretek kiegészítését, a tantárgyi motivációt erősíti, a tanuló szorgalmának minősítéséhez is be kell számítani, hiánya érdemjeggyel nem rögzíthető. A feladatok mélysége és időtartama nem akadályozhatja meg a tanulót az egyéb tantárgyakra való felkészülésben.
Az otthoni munka formái és céljai:
Formája |
|
|
Célja |
a megtanulandó anyag: |
|
|
szükséges ismeretek megjegyzése, bevésése |
írásbeli házi feladat elkészítése: |
|
|
az órán tanultak elmélyítése, begyakorlása, átismétlése |
házi dolgozat írása: |
|
|
az anyaggyűjtés módszereinek gyakorlása, megfelelő formájú dolgozat szerkesztése, elmélyült, hosszabb időt igénylő munka kipróbálása, kézzel írt vagy szerkesztett feladatok, rajzok elkészítése (tantárgyspecifikus feladatok) |
kötelező olvasmány elolvasása: |
|
|
általános műveltség fejlesztése, szókincs fejlesztése, előkészület az órai munkára, |
kiselőadásokra felkészülés: |
|
|
az önálló ismeretszerzés gyakorlása, könyvtári és internetes kutatómunka |
érettségi témakörök, tételek ismétlése: |
|
az érettségire való felkészülés közvetlen segítése |
|
szorgalmi feladatok: |
|
a tárgy iránt különösen érdeklődő tanulók tudásának elmélyítése önkéntes módon |
|
memoriterek tanulása: |
|
a memória hosszú távú fejlesztése |